De verkeersregelaar in Nederland

De verkeersregelaar in

Nederland

Wie ben jij eigenlijk

Rick Mulders 19 jaar beroeps-verkeersregelaar docent
5/5

Geschiedenis verkeersregelaar

Als vakspecialist vertel ik jullie over de verkeersregelaar in Nederland. Het bestaansrecht van een verkeersregelaar gaat erg lang terug. De eerste telling beging ongeveer in 1901 bij Paleis Wilhelmina. De eerste klompenwacht regelden het verkeer rondom het Paleis en het vervoer van goederen evenals natuurlijk de Koningin en haar familie. 

De politie in Nederland regelt het verkeer al heel erg lang. Vroeger was dit voornamelijk voor behoud van doorstroming en ongevallen. De politie heeft in 1949 de verkeersbrigadiertjes ingesteld. Tegenwoordig heet dit de klaar-over.

Verkeersbrigadiers worden vertegenwoordigd door Veilig Verkeer Nederland (VVN), die onder andere de belangen behartigt van alle verkeersbrigadiers in Nederland. Op dit moment zijn er ongeveer 27.000 verkeersbrigadiers actief, waarvan 15.000 volwassenen en 12.000 jeugdverkeersbrigadiers. Zij helpen dagelijks honderdduizenden kinderen bij het veilig oversteken.

Verkeersbrigadiers zijn door de Nederlandse wetgeving erkend[1] en worden aangesteld door de burgemeester (artikel 56 lid 2 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer). Kinderen vanaf 10 jaar kunnen ook verkeersbrigadier zijn en worden Jeugdverkeersbrigadiers genoemd.

Om de kinderen te helpen oversteken, houden de verkeersbrigadiers het verkeer tegen en gebruiken dan de term: “Klaar? Over!”. Zij gebruiken dan een retro-reflecterend stopbord (verkeersbord F10), ook wel lollypop genoemd, en fel oranjekleurige kleding, waaraan zij als verkeersbrigadier zijn te herkennen. Belangrijk is dat verkeersbrigadiers remafstanden inschatten en oogcontact maken. Oversteekplaatsen met verkeersbrigadiers kunnen zijn voorzien van een bord Vooraanduiding verkeersbrigadiers (verkeersbord VR07, een zogenaamd “niet-RVV-bord”). In sommige plaatsen worden draaibomen gebruikt, met daaraan hetzelfde stopbord.